Oldal: 2 / 8 ElsőElső 123456 ... UtolsóUtolsó
Eredmény: 11 - 20 (78) összesen

Téma: M class hajó építése a kezdetektől... V2.0

  1. #11
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189

    Tizedik nap - palánkozás 1

    A palánkozást a gerinc mellett kezdtem, felváltva a jobb, majd a bal oldalon. Ehhez 3x8mm-es Abachi léceket használtam. Fontos a pontos megmunkálás, különben hézagos palánkozást kapunk, ami egyben helytelen és csúnya is.
    Megmunkáláshoz gyalut ajánlok csiszolás helyett, mert csiszolni elég nehéz teljesen egyenesre, ami apró lyukakat eredményezhet a már felragasztott palánkhoz való illesztésnél.
    A lécek rögzítésére enyvező csipeszt használtam, ami azt okozta, hogy egyszerre csak 1-1 lécet tudtam felragasztani és várnom kellett 24 órát a teljes száradásig, utána tudtam csak a következő léceket felragasztani. Ez így eléggé lelassította a palánkozást, kellő türelemre tanított
    Másik megoldás lehet, ha gombostűkkel odarögzítjük a bordákhoz a léceket, de sajnos erre a 0,9mm-es szegélylécszeg túl vastag volt, és gombostűben sem találtam vékonyabbat. Ez a vastagság viszont már azt okozta, hogy néhány helyen kirepedt egy darabka a bordából. Szerencsére nem okozott ennél nagyobb gondot, de azért jobb az ilyet elkerülni.




    Képek:
    https://drive.google.com/file/d/1z_p...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1-C4...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1hjh...ew?usp=sharing

  2. #12
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189

    Tizenegyediktől a nagyon sokadik napig - palánkozás 2

    A száradás után a palánkozást a fedélzet vonalánál folytattam. Itt is alkalmanként 1-1 lécet (jobb és bal oldal) ragasztottam fel, és a ragasztások között vártam 24 órát a teljes száradásig. Míg a gerinc mellett 2-2 lécet ragasztottam, addig a fedélzet felől indulva 8-8-at ragasztottam fel, majd utána újra a gerinc mellett folytattam. Ebben semmilyen tudományos dolog nem volt, egyszerűen csak így könnyebb volt a léceket ráhajtani a hajótestre.
    Amire mindenképpen érdemes figyelni, hogy a lécek között kifolyó ragasztót érdemes letörölni, mert utólag már nagyon nehéz lecsiszolni. Ezt sajnos a saját káromon tanultam meg, de erre majd visszatérek a csiszolás résznél.
    Ahogy egyre haladtam a palánkozással, egyre rövidebb léceket kellett beragasztani és egyre kisebb hely volt az enyvező csipeszeknek. Ahol már nem fért el a csipsz, kénytelen voltam a szegeket használni. Amikor már megszárat a ragasztást és a szegeket ki kellett szedni, ott érdemes ezt úgy csinálni, hogy egy kalapácsot letámasztani a palánkra a szeg mellé közvetlenül, majd a kalapács felett közvetlenül megfogni egy fogóval (én kombináltfogót használtam), majd a kalapács nyelét mozgatva a kalapács fejével felemelni a fogót, és ez által kihúzni a szeget a hajóból. Ez azért jó, mert így nem kell attól tartani, hogy a szeggel együtt esetleg véletlenül leszedjük a lécet is a bordáról.


    Képek:
    https://drive.google.com/file/d/1xXK...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/14fH...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Qp9...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1rNw...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Ytp...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Fms...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1rMk...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1gvN...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Dzd...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Dmd...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1aiv...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1-fC...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1aiv...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/11Im...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/13RU...ew?usp=sharing

  3. #13
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189

    Palánkozás gyalulása, csiszolása

    Elkészült a palánkozás, az utolsó ragasztás is megszáradt. Most jöhet a "poros" munka. Gyalulás és csiszolás.
    Gyalulásnál több mindenre érdemes figyelni. A lécek szálirányának megfelelően kel gyalulni, hogy nehogy darabokat tépjen ki a gyalu a palánk lécekből. Arra is figyelni kell itt, hogy nehogy túlzottan elvékonyítsuk a gyaluval a palánkot, mert akkor már nem lesz lehetőségünk a csiszolással végleges állapotra igazítani a palánkozást.
    Gyalulás után én kezdésnek 120-as, majd 240-es csiszolópapírt használtam. A 120-assal közel véglegesre tudtam csiszolni a palánkozást, majd végül a 240-essel egy gyönyörű, tökéletesen sima felületet lehetett kapni.
    Csiszolás során is figyelni kell pár dologra. Az első ugyanaz, mint a gyalunál, nehogy túlzottan elvékonyítsuk a palánkot, mert akár ki is lyukadhat. Én sajnos így jártam, hogy egy-egy helyen a lécek illesztésénél apró rések keletkeztek, ahogy a palánk elvékonyodott. Ezt végül utólag úgy tudtam javítani, hogy a lyuknál széles celluxal leragasztottam a palánkot, majd a lecsisszolt finom fa port összekevertem ragasztóval és belülről kitömtem a lyukakat vele. Ez száradás után keményebb tömítést ad, mint maga a fa. A cellux azért kell, hogy ne tudjon a réseken kifolyni a keverék, így a cellux leszedése után utólag már csak minimális csiszolásra lesz ott szükség.
    Másik dolog, amire a csiszolásnál figyelni kell, az a palánkozás folyamán kifolyt ragasztó lecsiszolása. Ezt mindenképpen meg kell tenni, ugyanis a kész csiszolt palánkozást is le kell majd glettelni, hogy az esetlegesen maradt apró réseket is eltüntessük és végül egy teljesen sima felületet kaphassunk. Visszont ha ott marad ragasztó a palánkon, akkor több glett anyagot kell majd felvinni a hajóra és ezáltal a hajótest tömege is megnövekedhet. Ezt meg már nem kell magyarázni, hogy miért nem jó.


    Én belefutottam még egy problémába. Ez pedig az, hogy a kifolyt ragasztót DREMEL kézi csiszológéppel szedtem le, aminek az lett az eredménye, hogy néhány helyen mélyebben is belecsiszoltam a palánkozásba, mint kellett volna. Ez újabb kézi csiszolást eredményezett. Ennek lett az eredménye a túlzott palánk elvékonyodás és az apró rések megjelenése, amiről az előbb írtam. Szóval bármennyire is nehéz, fáradtságos és időigényes munka a kézi csiszolás, én mégis azt ajánlom, inkább kézzel csiszoljatok sokat, mint géppel gyorsabban, de sajnos sok további problémát eredményezve.




    Képek:
    https://drive.google.com/file/d/1IIC...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1RQ_...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Q6u...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1_vR...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1wSY...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1PM8...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1cNB...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1X0t...ew?usp=sharing

  4. #14
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189
    Bár nem írtam, de természetesen mindenfajta észrevételt, tanácsot, kérdést, kérést szívesen fogadok.

  5. #15
    Szia!

    Gyönyörű munka. Ugye uvegszovetezve lesz a hajótest?

    Fedelzet? Lapos vagy emelt elofedelzetu?

    Barátom most fejezte be a saját Marbleheadjét, igaz az szénszálas, de mindig öröm nézni egy fa hajó születését.
    AKTUÁLIS! http://www.smith-polymers.com/hu/
    Epoxi gyanták, poliuretán gyanták, szilikon gyanták, akril és MS Polymer ragasztók. Minden a Smith-polymers-tol, már magyar nyelven is. Érdeklodjon E-mailben, hívjon Viber-en: 00421948103353.

  6. #16
    Apró dolog...

    Nekem anno azt mondták, hogy a lezervagott anyag felületet az elszenesedett réteget le kell csiszolni, mert azon nem tapad a ragasztó.
    Na meg ennek a rétegnek nincs is kohezios szilárdsága.
    AKTUÁLIS! http://www.smith-polymers.com/hu/
    Epoxi gyanták, poliuretán gyanták, szilikon gyanták, akril és MS Polymer ragasztók. Minden a Smith-polymers-tol, már magyar nyelven is. Érdeklodjon E-mailben, hívjon Viber-en: 00421948103353.

  7. #17
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189
    Szia!

    Köszönöm, azért még messze a vége.
    Igen, üvegszövet+epoxy laminálást akarok rajta, csak előbb glettelni akartam...ez mára el is készült, úgyhogy mindjárt folytatom is az aktuális állapottal

    A fedélzet lapos lesz, legalábbis egyelőre így gondolom. Balsa fából szeretném.

    Én kifejezetten az építés kedvéért csinálom, ezért sem akartam se hajótestet, se más szereléket vásárolni, és azokból összerakni a hajót.

    Arról eddig nem tudtam, hogy a lézervágott rétegelt lemeznek az elszenesedett szélét le kell csiszolni, de nem is tapasztaltam olyat, hogy ne ragadna meg rajta a ragasztó. És a tapasztalat sem azt mutatja. Teljesen jól megragadtak a bordákon a lécek.

  8. #18
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189

    Fartükör beragasztása

    Miután a hajó hátulja felvette a végleges formáját, jöhet a fartükör. Ehhez ugyanazt az 5 mm-es Meranti rétegelt lemezt használtam, amiből a bordák is kivágásra kerültek. Miután felrajzoltam a lemezre a hajó hátulját, lombfűrésszel kivágtam a lemezből a megfelelő darabot. Szándékosan ráhagytam kicsit, hogy majd a végleges mérete már csiszolással legyen kialakítható. Így a hajó palánkozásánal síkjával egy síkba tudtam csiszolni a fartükröt.
    Mivel a fartükör is egy könnyített bordából és egy arra ragasztott rétegelt lemezből íll, így az szépen eltakarja az utolsó bordához ragasztott léceket is.
    Szerintem szép lett, de majd ti, olvasók eldöntitek.

    Képek:
    https://drive.google.com/file/d/1Fx2...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1tNa...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Qam...ew?usp=sharing

  9. #19
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189

    Glettelés, csiszolás

    A fartükör után jöhetett a glettelés. Azért kellett előbb a fartükör, hogy az ott levő illesztés is eltűnjön a glettelés hatására.
    Erre a műveletre valójában nem glettet, hanem fakittet használtam, a fotók között látszik is, hogy pontosan mit. Ezzel az anyaggal már nem kellett semmit sem csinálni, csak felkenni a hajóra. Felkenéshez spatulyát használtam, az anyag felvitele nem volt nehéz, de többször is átkentem minden pontját a hajónak, remélve, hogy így eltömődik minden, a helytelen palánkozásból eredő hézag, és az esetleges csiszolás egyenetlenségei is eltűnnek.
    A fakitt száradása 0,5 és 3 óra között van, így a csiszolás csak másnap (azaz ma) történhetett meg. Ehhez 100-as és 180-as csiszolópapírt használtam.
    A fakitt előtti állapot (a csiszolás eredménye) egészen jó volt, mivel ahogy a fotókon is látszik, a csiszolás után alig maradt rajta fakitt, a felület pedig szerintem tökéletes lett.

    A sok csiszolás után rengeteg por maradt a műhelyben, így a fakitt lecsiszolása után takarításra adtam a fejem Ez azért is szükséges, mert a következő lépés a laminálás, melyhez teljesen pormentes felületre lesz szükség.


    Képek:
    https://drive.google.com/file/d/1-KD...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1ULF...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1LaA...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1l3c...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1jpd...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1dBU...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1sgk...ew?usp=sharing
    Utoljára módosítva: homarember által : 2021-11-15 09:03

  10. #20
    Senior Member
    Csatlakozott
    11-06-10
    Hely
    Budapest, XVIII.
    Hozzászólás
    189

    Építő anyagok beszerzése

    Az elmúlt napok a következő lépésekhez szükséges anyagbeszerzésről szólt. Leírom a tapasztalatokat, hátha más is okul belőle, illetve a helyeket, ahol bevásároltam.


    I, Laminálás
    Lamináláshoz a Jako Modell-nél kapható lamiáló epoxit és 163 g-os üvegszüvetet vásároltam:
    Epoxi: https://jakomodell.hu/epoxi-laminalo...scription=true
    Térhálósító: https://jakomodell.hu/epoxi-terhalos...scription=true
    üvegszövet: https://jakomodell.hu/uvegszovet-163...scription=true

    Tudom, ez itt lehet, hogy reklámnak minősül, de abszolút nem az a célom, sokkal inkább egy visszajelzés. Viszont azt kiemelném, hogy hihetetlen türelemmel és segítőkészséggel fogadták a laikus kérdéseimet, rengeteg hasznos tanácsot kaptam a termékekről, azok használatáról és a tapasztalatokból eredő hasznos tudásból. Ezen infokból is osztanék meg párat.
    Milyen eszközöket használjunk?
    Rövid szőrű, lapos, maximum 1,5-2 cm széles ecsetet (a legolcsóbb is megfelelő). Kesztyű és maszk használata erősen ajánlott, vagy méginkább kötelező! Műanyag edény az epoxi bekeveréséhez. Én egy tisztára mosott, törött tetejű ételhordós dobozt fogok használni.

    Mekkora adagokat keverjünk be?
    Egyszerre csak 1-2 dkg-t.

    Milyen arányban keverjük?
    A fentebb írt epoxi és térhálósító aránya: 100:43 g vagy 90:43 ml, de ez epoxitól és a térhálósítótól függ, tehát ez az arány csak a fentiekre igaz!!
    A megfelelő mennyiségeket kimérhetjük injekciók tűvel, vagy mérleggel. Ha a mérleg mellett voksolunk, figyelni kell rá, hogy legalább 0,1 g-os osztással tudjon mérni. Én egy ékszermérleget vásároltam hozzá, ami 0,01 g-os osztásban mér, és bár csak 500 g-ig, de az bőven elegendő. Én a következő mérleget vásároltam: https://www.merlegaruhaz.hu/termek/t...hamerleg-500g/

    A laminálás menete:
    Először is le kell szabni a megfelelő méretű üvegszövetet. Itt arra kell törekedni, hogy ne legyen sehol se gyűrődés, amikor ráhelyezzük a hajó testre. Ezután levesszük a szövetet a hajóról, majd a bekevert epoxival végigkenjük a hajó testet. A leszabott szövetet ezütán helyezzük majd a hajóra és kézzel rásimítjuk az epoxira addig, hogy a szövetet átitassa az epoxi. Ezután jöhet a következő réteg epoxi majd a következő réteg szövet. Mivel "csak" laminálok, így a két réteg bőven elég (eredetileg 110g-os szövettel számoltam, annál a 2 réteg teljesen jó, a 163 g-osnál esetleg már 1 réteg is elegendő lehet, én itt is inkább a két réteget ajánlom).
    Ha az első réteg már elkezd száradni, akkor meg kell várni a teljes száradást (24 óra), és csak utána lehet a következő réteged felvinni. A rétege száradás után csiszolhatóak, erre 240-es finomságú csiszolópapírtól a 800-asig bármi jó használható. Csiszolásnál feltétlen szükséges a maszk, hacsak nem vizes csiszolást használunk, mert olyankor a víz megköti, lemossa a lecsiszolt port.


    II, Tönkcső készítése
    Több helyen is olvastam már arról, hogyan csináljunk egyszerűen házilag tönkcsövet (pl itt: http://modellezoklub.hu/2020/02/18/h...zes-alapfokon/). Én is eszerint készítem a kormánylapáthoz a tönkcsövet. Annyi változtatás van, hogy 5 mm-es ezüst acél tengelyt vásároltam (https://www.conrad.hu/p/rc-modell-te...m-reely-237078), így 7x1 és 9x1 mm-es sárgaréz csövet vásároltam hozzá a Bronzker-ben (http://www.bronzker.hu/). Azért itt, mert itt nem kell egész szálat megvenni ezekből a csövekből! Olajozó csőnek 4x1 mm-es sárgaréz csövet vásároltam.
    Itt azért érdemes alaposabban megnézni, milyenek is azok a csövek (nem úgy, mint ahogy én tettem sajnos), mert kiderült, a 7x1-es külső átmérője csak 6,5-6,6 mm, és a belső átmérője is ennek megfelelően kisebb, illetve a 9x1-es is hasonlóan alakul, azaz olyan 8,5-8,6 mm a külső átmérő és a belseje is arányosan kisebb. Így még a két cső egymásba dugható, de az 5 mm-es ezüstacél tengely, ami valójában 5,01 mm körül van, így ezt jó nehéz lesz majd beleerőszakolni a 7x1-es csőbe. Sajnos még az is lehet, hogy ha nem sikerül, akkor vissza kell mennem a Bronzkerbe és 10x1-es és 8x1-es sárgaréz csövet is vennem kell.


    III, Árboc készítése
    Szintén a Bronzker-ben vásároltam 14x1,5 mm-es aluminium csövet, 2,1 m-t. Ehhez baum-nak 10x1 mm-es alucsövet vásároltam. És most, hogy leírtam, rájöttem, hogy az orrvitorlának nem vásároltam sajnos, úgyhogy még vissza kell mennem oda újra


    IV, Uszony készítése
    Én úgy képzeltem, hogy 3D nyomtatóval nyomtatom ki az uszonyt, és bele egy aluminium rudat tennék merevítésnek. Ehhez egy 30x5 mm-es lapos aluminium rudat vásároltam 60 cm-t, ez elegendő hosszú lesz a kb 40 centis uszonyhoz úgy, hogy még a hajótestbe is belelóg. Ennek az az oka, hogy az aluminium rudnál fogva lenne rögzítve a hajóhoz az uszony.


    Kiváncsi vagyok a véleményetekre a leírtakkal kapcsolatban!

    Képeket most nem tudok csatolni, de amikor majd az anyagok tényleges felhasználása lesz, úgyis készülni fog sok fotó.
    Utoljára módosítva: homarember által : 2021-11-18 13:03

Oldal: 2 / 8 ElsőElső 123456 ... UtolsóUtolsó

Hozzászólás szabályai

  • Új témákat nem hozhatsz létre
  • Válaszokat nem küldhetsz
  • Fájlokat nem csatolhatsz
  • A hozzászólásaidat nem módosíthatod
  •  
  • BB code : engedélyezve
  • Pofik engedélyezve
  • Az [IMG] kód engedélyezve
  • [VIDEO] code is engedélyezve
  • A HTML kód kikapcsolva